Lager en forenklet hverdagsbibel (Lister skriver:)

20131219-150222.jpg
I fire år har Elsbeth og Sten Sørensen i Lyngdal jobbet med å lage en forenklet bibelutgave. «Hverdagsbibelen», som de kaller den, utgjør bibeltekstene i boken «Studiebibel for Tweens» som gis ut i disse dager.

Skrevet av Svein Morten Havaas, avisen «Lister»

Det er barneevangelist Jarle Waldemar som står som forfatter av studiebibelen som er beregnet på aldersgruppen 9 til 13 år, men bibeltekstene er det Elsbeth og Sten Sørensen som har oversatt – dels i Kvinesdal der de bodde før og dels på Møskeland i Lyngdal der familien nå er bosatt.

«Fartshumper»
– Vi som har jobbet med «Hverdagsbibelen» har et ønske om å gjøre Bibelens ord mer tilgjengelig for dagens mennesker som ikke er så bevandret i «Bibelens verden». Målgruppen er ikke bare ungdommer, men nye kristne eller søkende mennesker med relativ liten bibelkunnskap. Vi håper at moderniseringen kan ta vekk noen «fartshumper» på reisen inn i Bibelen, sier Sten Sørensen.

Styrelederen i Troens Bevis i Kvinesdal, som tidligere også var pastor i Misjonskirken i Lyngdal, forteller at han og kona Elsbeth har brukt bibeloversettelsen «Bibelen – Guds Ord» som hovedkilde.

– Det er Elsbeth som har gjort grovjobben. Hun har nærmest daglig jobbet med å forenkle tekstene språkmessig, men ikke innholdsmessig. Det har vært en omfattende jobb. Det er et betydelig arbeid som er lagt ned i dette prosjektet, sier Sten Sørensen.

To år til
Foreløpig er det bare Det Nye Testamentet som er helt ferdig, og ekteparet Sørensen er snart igjennom de fem mosebøkene. Over nyttår tar de fatt på Salmenes bok.

– Planen er at det skal gis ut en versjon med Det Nye Testamentet og Salmene i løpet av 2014. Den blir forhåpentligvis ferdig til sommerstevnet i Sarons Dal.

Det er Bibelforlaget, som eies og drives av Hermon Forlag, som gir ut både «Studiebibel For Tweens» og som skal stå bak utgivelsen neste år. Førsteopplaget til Jarle Waldemars studieutgave er på 3.000 eksemplarer.

– Planen er at vi skal ha klar hele «Hverdagsbibelen» for utgivelse om to år, forklarer Sten Sørensen.

Forenkler
Virkemidlene som ekteparet Sørensen har brukt er blant annet å forandre ordstillingene og lage kortere setninger og bytte ut «gammelmodige» ord. Redaktørene har også prøvd å gjøre språket litt mindre religiøst. Vers er også slått sammen for da gir det en større frihet til å slå sammen innholdet i nye setninger, og det ble lettere å ta bort gjentakelser.

Oppdelingen er naturlig i forhold til innholdet. Dette gjør teksten lettere å lese. Bibelutgaven «The Message» har også benyttet seg av dette virkemidlet.

Det viktigste hjelpemiddelet foruten «Bibelen – Guds Ord», har vært Studiebibelen i fem bind med Thoralf Gilbrandt som hovedredaktør. Der ligger det inne forslag på hvordan versene også er skrevet på andre språk. Det har gitt inspirasjon til å forstå bibelstoffet på en bred måte når man skulle omformulere til et mer hverdagslig språk.

– Dere har forenklet Bibelen. Noen vil kanskje mene at det er å «tukle» med Guds ord. Hva sier dere til det?

– Da vil jeg si; hva hjelper det hvis en ikke forstår det som er sagt. I kirker og bedehus i dag har vi egne forenklede andakter for både barn og ungdom. «Hverdagsbibelen» må sees på som en måte å hjelpe bibelleserne – særlig unge mennesker, svarer Sten Sørensen.

Takknemlige
– Bibelen er vår viktigste bok. Den har forandret våre liv. I den taler Gud til oss, derfor er den en levende bok. Vi ønsker at Bibelen må gi mange gode stunder til leserne, der en får se nye ting og bli inspirert. Vi håper også at mange barn leser «Studiebibel For Tweens». Den er unik og vil gi barna en god ballast i livet, sier Elsbeth K. Sørensen.

Det tidligere pastorparet i Misjonskirken i Lyngdal syns det har vært en sann glede å jobbe med «Hverdagsbibelen».

– Å jobbe systematisk med bibeltekstene i flere år har vært en stor berikelse. Vi har alltid hatt dyp respekt og ærbødighet for Bibelen. Dette har ikke minket med årene, snarere tvert imot, sier Sten Sørensen.

– Vi trodde jo ikke for noen år siden at vi skulle bli bibeloversettere og være hovedredaktører for en ny bibel. Men slik er det nå blitt, og det fyller oss med takknemlighet, avslutter kona Elsbeth.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: